لوگو
چگونه ماهی کپور پرورش دهیم؟

چگونه ماهی کپور پرورش دهیم؟

admin
ادمین سایت

همه چیز در مورد پرورش کپور

اولین سوالاتی که ممکن است برای پرورش کپور پیش بیاید شاید این باشد که نیازمند چقدر سرمایه اولیه است و آیا اصلا به صرفه است، میزان فضای مورد نیاز ما چیست؟، جنس استخر مورد نیاز ما باید از چه باشد؟ و... اگر بدنبال جواب این سوال ها هستید و میخواهید یک پرورش موفق داشته باشید همراه ما باشید.

انواع روش های پرورش کپور

به طور کلی روش های متفاوت زیاد و گوناگونی برای پرورش ماهی کپور وجود دارد و ما در این مقاله به برسی روش های خوب و کارآمد خواهیم پرداخت.

مکان پرورش:

استخر بتنی

در این روش شما نیاز به یک استخر بتنی متوسط و نسبتا بزرگ دارید.استخر های کشاورزی به دلیل دارا بودن مواد آلی ،خزه ها و جلبک های مختلف آبی دارای بستری مناسب برای کشت و پرورش کپور هستند و شما با رعایت چند نکته ساده میتوانید استخر کشاورزی خود را به استخر ماهی تبدیل نمایید.

استخر خاکی

استخر خاکی

در ابتدا باید استخر خاکی با توجه به قوانین و اصولی که وجود دارد، ساخته شود و برای پرورش این ماهی باید از بهترین روش استفاده کرد که این روش با نام پرورش چند گونه ای معرفی شده است. برخی از پرورش دهندگان ماهی کپور از روش تک گونه ای استفاده می کنند ولی این کار هزینه بر و به صرفه نمی باشد.

استخر فایبر گلاس

استخرهای پیش ساخته در انواع ابعاد و اعماق مختلف وجود دارند اما بزرگترین وجه تمایز میان سازه‌ها را میتوان جنس بدنه و عایق داخلی آنها دانست. استخر پیش ساخته فایبرگلاس می‌تواند با توجه به مزایای خاص (قابل حمل بودن، مقاومت مناسب در برابر شوری آب و نور خورشید ) گزینه مناسبی برای شما آبزی پرور عزیز باشد.

غذا دهی

ماهی کپور معمولی  همه چیز خوار بوده و از جانوران کفزی ، شیرونومیده ها وموجودات پالنکتونی درشت تغذیه می نماید. بمنظور سرعت بخشیدن به رشد دو گونه اخیر (آمور ـ کپور ) پرورش دهنده ناگزیر است از غذای دستی استفاده نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد غذای ماهی کپور کلیک کنید.

سم پاشی

آب استخر های کشاورزی میتواند به دلیل سطح تماس بالا با جانوران مختلف دارای باکتری ها و عناصر عفونت زا باشد پس توصیه میشود پیش از بهره برداری از استخر خود حتما آب را با مواد مخصوص مانند پتاسیم پرمنگنات ضد عفونی کنید و بعد از سپری شدن 1-3 روز از زمان سم پاشی شروع به بهره برداری از استخر خود کنید.

ضد عفونی کننده آب استخر ماهی کپور

توصیه میشود که قبل از خالی کردن ماهی های خود در استخر، حتما ماهی ها را ضدعفونی کنید تا ویروس یا عفونت از استخر های دیگر منتقل نشوند!

اکسیژن

برخلاف تصور عموم، ماهی ها نیز به اکسیژن نیاز دارند و از این رو شما پرورش دهنده محترم نیز با این چالش روبه رو هستید.

اکسیژن رسانی به ماهی بستگی به سایز استخر و نوع استخر شما دارد، یکی از روش های اکسیژن رسانی به ماهی ما استفاده از دستگاه اسپلش(هواده) است.

شما بسته به سایز استخر خود باید از این دستگاه استفاده کنید. اگر اکسیژن رسانی شما به ماهی ها به درستی صورت نپزیرد ممکن است باعث ایجاد تلفات برای شما شود و شما سرمایه خود را از دست دهید.

استخر های کشاورزی معمولا دارای سطح اکسیژن بهتر و بالاتری هستند، اما به هر حالا شما باید به فکر تنظیم سطح اکسیژن استخر خود باشید.

اسیدیته آب (PH)

PH مناسب جهت پرورش کپور ماهیان 5/6 تا 9 است PH خارج از این محدوده باعث تلفات می‌گردد. اگر میزان اسیدیته آب پایین باشد باعث آسیب رسیدن به بافت‌های بدن ازجمله آب‌شش‌ها می‌شود؛ بنابراین کنترل و بررسی میزان PH آب بسیار ضروری است.

دمای آب

دمای مناسب جهت پرورش ماهی کپور 20- 28 درجه سانتی‌گراد‌است. البته مناسب‌ترین دما برای این ماهیان 25-28 درجه است. چنانچه دما در این محدوده‌ها بالا و پایین‌رود سبب کاهش عملکرد و یا حتی تلف شدن ماهی می‌شود.

کود دهی

معمولا استخر های کشاورزی دارای سطح مناسبی از مواد مغذی هستند اما اگر کشت شما در استخر خاکی صورت میگیرد یا از استخر های فایبر گلاس و پیش ساخته استفاده میکنید و همچنین برای افزایش بهره برداری لازم است از کود های مغذی استفاده کنید.

برای افزایش عملکرد آب استخر از کودهای گوناگونی استفاده می‌گردد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از کودهای آلی (انواع کودهای حیوانی) و کودهای معدنی (کودهای فسفاتِ، پتاسِ و ازتِ) است.

10 نکته برای پرورش موفق با کمترین تلفات

  • استفاده از طراحی استخرهای پرورش به شیوه مدار بسته

  • استفاده از آب برگشتی تا حداکثر ممکن

  • استفاده از حداقل مصرف انرژی

  • طراحی بر اساس ماژول های جداگانه (به دلیل امکان احداث چند مرحله ای ،مدیریت آسانتر ،عدم تسری بیماری احتمالی به تمام مزرعه و …)

  • هوادهی قبل از ورود آب به استخر

  • جلوگیری از ریز شده مواد جامد معلق در استخرها

  • جداسازی آب غلیظ و رقیق در خروجی هر استخر

  • استفاده از فیلتراسیون چند مرحله ای (هیدرولیکی-فیزیکی-بیولوژیکی_شیمیایی )

  • نزدیکی مزرعه پرورش ماهی به بازارهای مصرف

  • استفاده از آب چاه و دوری از آلودگی ها و استرس های رودخانه ای

خانواده بزرگ کپور ماهیان، معروف ترین گونه پرورشی درکشور است. تا حرف از پرورش ماهی گرمابی به میان می آید، بیشتر مردم کپور ماهیان را در ذهن شان متصور می شوند. البته بیراه هم نیست. این استقبال به خاطر نتایج مثبتی است که پرورش دهندگان کشورمان از پرروش این گونه آبزی کسب کرده اند. اتفاقا کارشناسان این حوزه نیز  روی این نکته تاکید دارند که خانواده‌ی کپور ماهی ها بهترین گزینه برای کشت در استخرهای خاکی هستند.

کلام پایانی
ماهی کپور

کپورماهیان قیمت مناسب، تلفات و هزینه کمتر برای کشت و از همه مهمتر بازار فروش قابل ملاحظه ای دارند. و شما میتوانید با یک سرمایه گذاری حساب شده و اصولی به سود قابل توجهی برسید. برای سفارش بچه ماهی کپور میتوانید با شماره های داخل سایت تماس برقرار کنید(برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید).

admin
نویسنده

ادمین سایت

پست های مرتبط

پیشنهاد ها