لوگو
غذای ماهی کپور چیست؟

غذای ماهی کپور چیست؟

admin
ادمین سایت

غذای مورد علاقه ماهی کپور چیست، غذای ماهی کپور پرورشی چیست، بهترین غذا برای ماهی کپور چیست و...

در این مقاله به برسی این سوالات میپردازیم پس با ما همراه باشید.

شاید اولین دغدغه برای یک پرورش دهنده ماهی بحث تامین غذای ماهی ها باشد، اینکه چه غذایی بیشترین بازدهی را در پرورش دارد یا اینکه غذای ماهی کپور چیست و کدام غذا مورد علاقه این ماهی است؟

غذای ماهی کپور چیست؟

غذای ماهی کپور

ماهی کپور معمولی همه چیز خوار بوده و از جانوران کفزی ، شیرونومیده ها وموجودات پالنکتونی درشت تغذیه می نماید. بمنظور سرعت بخشیدن به رشد دو گونه اخیر (آمور ـ کپور ) پرورش دهنده ناگزیر است از غذای دستی استفاده نماید.

غذا های دستی دارای گونه های مختلفی هستند که به دو گروه کلی اکسترود (رو آبی) و پلت (زیر آبی) تقسیم میشوند.

بدین منظور برای تغذیه ماهی آمور از علوفه سبز (شبدر و یونجه) استفاده می نماید. برای تغذیه ماهی کپور میتوان مخلوطی از غذای دستی شامل غالت ، کنجاله ها وپودرماهی به شکل خمیری و یا از غذای کنسانتره استفاده نمود.

میزان غذای مورد نیاز کپور چقدر است؟

تغذیه ماهی کپور باید درحدی باشد که ۷۰-۶۰ درصد محصول ماهی از غذای طبیعی استخر ومابقی از غذای دستی تأمین گردد . با توجه به مصرف غذای کپور توسط ماهی آمور و بمنظور جلوگیری از تغذیه ماهی آمور از کنسانتره کپور بایستی غذای ماهی آمور ۲-۱ ساعت زودتر داده شود.

به طور کلی هر ماهی در روز به اندازه ۲٪ از وزن خود غذا مصرف میکند، برای مثال اگر وزن ماهی شما 100گرم باشد این ماهی روزانه به 2 گرم غذا نیازمند است.

البته غذای مورد نیاز ماهی کپور فاکتور های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

از مهم ترین فاکتور های مورد نیاز ماهی کپور پروتئین است، یک کپور 1 کیلوگرمی روزانه به 12 گرم پروتئین نیاز دارد، پس لازم است برای تغذیه ماهیان خود به این فاکتور نیز دقت فرمایید و با استفاده غذا های پروتئینی یا گوشت این نیاز را برطرف سازید.

ماهی کپور شما برای رشد به رژیم غذایی صحیح نیاز دارد (در صورتی که میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد پرورش ماهی کپور کسب کنید کلیک کنید). شما باید غذای انحصاری با کیفیت بالا تهیه کنید که به طور خاص برای رفع نیازهای غذایی ماهی کپور فرموله شده است. مهم است که نه بیش از حد غذا داده شود و نه کمتر از سهام خود تغذیه کنید. باید به خاطر داشته باشید که تغذیه مورد نیاز آنها عمدتاً توسط دمای آب تعیین می شود.

میزان فضای مورد نیاز برای پرورش کپور چقدر است؟

ماهی کپور

به طور کلی فضای مورد نیاز برای پرورش کپور به تعداد ماهی ها بستگی دارد .

برای محاسبه میزان ماهی مورد نیاز خود نسبت به حجم استخر میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید👇👇👇

تعداد آمور مورد نیاز = مساحت زمین × %80

تعداد کپور ساده مورد نیاز = مساحت زمین × %15

تعداد کپور نقره ای مورد نیاز = مساحت زمین × %5

برای مثال در یک استخر ۲۰۰ مترمربعی چه تعداد ماهی و از چه نوع باید رهاسازی شود؟

با توجه به فرمول بالا ۱۶۰=%۸۰ × ۲۰۰ قطعه آمور، ۳۰=%۱۵ × ۲۰۰ قطعه کپور سفید و ۱۰=%۵ × ۲۰۰ قطعه کپور نقره ای باید رهاسازی شود تا یک پرورش سودده و موفق داشته باشیم و همچنین در تامین تغزیه ماهی ها دچار مشکل نشویم.

ماهی کپور در کجای استخر تغذیه میکند؟

یا سوال بهتر این است که کدام نوع غذا (روآبی یا زیر آبی) برای پرورش ماهی کپور مناسب تر است؟

سایز ماهی

محل تغذیه ماهی کپور تا حد زیادی به اندازه آن بستگی دارد. 

مشاهده شده است که کپورهای کوچکتر در تغذیه از کف تردید ندارند اما کپورهای بزرگتر در انتخاب محل تغذیه محتاط تر هستند.

دما و میزان اکسیژن

کپورماهیان در طول ماه های زمستان، به عمق کم حرکت می کند زیرا در این مکان ها آب گرم تر است.

و به عنوان یک قاعده کلی، در نظر داشته باشید که کپور معمولاً به دنبال مناطقی با غلظت اکسیژن بیشتر و مناطقی است که امن تر و سرپناه بهتری داشته باشند. اگر هر یک از این شرایط وجود نداشته باشد، کپور قطعاً برای تغذیه به آن مکان ها نمی رود.

جمع بندی
نمودار پیشرفت

شما برای یک پرورش موفق نیاز به غذای باکیفیت دارید و مهم تر از آن نوع غذا و میزان آن است زیرا زیاده روی در مصرف غذا میتواند باعث ایجاد عفونت و بیماری در آب شود، همچنین استفاده از غذای مرغوب و حاوی پروتئین میتواند تاثیر بسزایی در افزایش بهره بری شما داشته باشد. در صورتی که تمایل دارید در مورد پرورش ماهی کپور بیشتر بدانید کلیک کنید.

admin
نویسنده

ادمین سایت

پست های مرتبط

پیشنهاد ها